Acest ghid contine toti pasii ce trebuie urmati pentru infiintarea unei firme in 2019, mai exact a unei Societati Comerciale cu Raspundere Limitata (S.R.L.) cu asociat unic. Cu ceva timp in urma am apelat la o firma care se ocupa cu infiintarea S.R.L.-urilor dar am ajuns sa fac mai multe drumuri decat daca m-as fi ocupat personal de infiintare (de vreo 3-4 ori la firma plus o data la notar). In plus, am mai si platit un comision de 500 lei. De data aceasta am optat sa ma ocup personal de infiintarea firmei. Ghidul contine locatii si detalii ce fac referire strict la orasul Iasi, dar exceptand aceste informatii, restul pasilor sunt universal valabili. Va voi prezenta in detaliu pasii de urmat, documentele pe care trebuie sa le contina dosarul cat si modul in care se completeaza aceste documente.

Pasul 1 – Obtinerea dovezii privind disponibilitatea si rezervarea denumirii firmei

Pentru obtinerea acestei dovezi va trebui sa va deplasati la sediul ORC. In Iasi, Oficiul Registrului Comertului se afla pe Str. Gândul, nr. 2A. Odata ajunsi aici, urcati pana la etajul 1 si mergeti pana la biroul central unde veti gasi o cutie rosie cu cereri pentru obtinerea dovezii privind disponibilitatea si rezervarea denumirii firmei (puteti merge si cu cererea gata completata de acasa).

Dupa ce ati completat cererea, o inmanati doamnei din stanga, iar aceasta o va procesa si va va oferi dovada privind disponibilitatea si rezervarea denumirii firmei. In spatele vostru sunt birourile unde veti reveni cu actele pentru verificare si completare (daca e cazul) inainte de depunerea acestora.

Cerere verificare disponibilitate si rezervare denumire firma
Model de completare cerere

Pasul 2 – Stabilirea sediului social al firmei pe care doriti sa o infiintati

Puteti folosi ca sediu social al firmei un apartament, o casa, un spatiu de birouri etc. De asemenea, in primul an de functionare al firmei puteti opta pentru gazduirea sediului social la biroul unui avocat. Daca detineti deja un spatiu ce poate fi folosit ca si sediu social (apartament, casa etc.) puteti incheia un contract de comodat prin care oferiti spatiul respectiv cu drept de folosinta cu titlu gratuit firmei pe care doriti sa o infiintati.

Contract de comodat sediu social firma
Model de completare contract de comodat

Daca doriti sa folositi ca sediu social un apartament, va trebui sa obtineti acordul asociatiei de proprietari si a proprietarilor apartamentelor imediat invecinate in plan orizontal si vertical, chiar daca nu desfasurati activitate la sediu social.

Cerere aviz locatari, administrator folosire apartament ca sediu social
Model de completare cerere

Pasul 3 – Redactarea actului constitutiv sau al statutului societatii

Daca infiintati o firma cu asociat unic puteti folosi exemplul meu de act constitutiv sau acest exemplu de statut al societatii.

Act constitutiv infiintare SRL cu asociat unic
Model de completare act constitutiv

Va trebui sa va alegeti un Cod CAEN pentru activitatea principala caruia ii puteti adauga mai multe coduri CAEN ca si activitate secundara.
Atentie! Daca folositi codul CAEN „4778 Comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi, în magazine specializate” va trebui sa adaugati „(fără arme și muniții)”

Lista coduri CAEN – rev 2

Pasul 4 – Depunere Capital Social

Pentru deschiderea unui cont de capital social veti avea nevoie de Actul Constitutiv (sau Statut) de la pasul 3, dovada privind disponibilitatea si rezervarea denumirii firmei de la pasul 1 si cartea de identitate (buletin).

Daca aveti deja cont la ING BANK si sunteti multumiti de serviciile lor (ca si mine), va recomand sa deschideti acest cont de capital social tot la ei, urmand ca mai apoi sa-l transformati in contul firmei si sa beneficiati de „Pachetul cont curent ING Profesional Start-up” cu zero costuri de administrare in primul an de colaborare, ce contine: cont curent, card Business International, internet si Mobile Banking.
In Iasi, sediul Central ING BANK unde puteti face aceasta operatiune este foarte aproape de sediul ORC.

Va prezentati la sediul bancii, spuneti ca vreti sa deschideti un cont pentru depunerea capitalului social necesar infiintarii unui SRL si prezentati actele mentionate mai sus.
Apoi depuneti cei 200 lei in contul respectiv si printati raportul tranzactiei pe care va trebui sa-l depuneti la dosarul infiintarii firmei.

Pasul 5 – Completare cereri si formulare necesare pentru infiintarea firmei

Completati restul de cereri si formulare necesare infiintarii firmei. Pentru fiecare cerere/formular am atasat si un model de completare.

Anexa 1 privind inregistrarea fiscala
Model de completare anexa 1

Declaratie pe raspundere proprie ca nu desfasurati activitate la sediu
Model de completare declaratie

Cerere de inregistrare in registrul comertului
Model de completare cerere

Cerere de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social
Model de completare cerere

Anexa prelucrarea datelor cu caracter personal

Pasul 6 – Mergeti cu dosarul la biroul de informare ORC Iasi

Cumparati un dosar de plastic cu sina in care adaugati actele si formularele de la pasii precedenti plus doua copii de buletin.

Cu acest dosar va prezentati la sediul ORC din Iasi, urcati la etajul 1 la biroul de informatii unde spuneti ca vreti sa infiintati un SRL si prezentati dosarul. In functie de continutul dosarului si de volumul de lucru puteti fi preluat imediat sau programat pentru o data ulterioara (a doua zi in cazul meu).

Daca ati fost programat, va prezentati la data si ora stabilita si prezentati dosarul. Angajatul ORC va intocmi o declaratia de dare de data certa pentru actele redactate ce va trebui achitata (10,8 lei) la casieria de la parter. Aceasta declaratie poate fi facuta si la notar doar ca va costa mai mult. Tot la biroul de informatii veti da si specimenul de sematura.

Apoi veti fi indrumat cu dosarul spre birourile din capatul etajului unde veti depune actele pentru inregistrarea firmei. Veti fi trimis din nou la casierie unde veti achita taxa de publicare in monitorul oficial (122 lei).

Pasul 7 – Ridicati actele firmei

Dupa ce ati depus dosarul pentru infiintarea firmei, puteti verifica stadiul acestuia pe site-ul ONRC la sectiuea Stadiu Dosar. Aici veti afla data la care va puteti prezenta pentru eliberarea documentelor noii firme.
La data specificta ca si termen de eliberare va prezentati la sediul ORC Iasi la acelasi birou central unde ati depus cererea pentru verificare disponibilitate si rezervare denumire firma (de la pasul 1) doar ca la doamna din dreapta de data aceasta. Ii inmanati buletinul, ii spuneti numele firmei si veti primi 3 documente:

Certificat de Inregistrare
Certificat Constatator
Extras Rezolutie

Cu aceste 3 documente si cartea de identitate va prezentati la sediul bancii unde ati deschis contul de capital social si cereti conversia acestuia in cont curent al firmei.

Pasul 8 – Succes

Felicitari. Tocmai v-ati infiintat propria firma (SRL) fara intermediari, la un cost minim de 133 lei (122 lei taxa publicare in monitorul oficial + 11 lei taxa declaratie dare de data certa). Cu o parte din cei 200 lei depusi la banca la deschiderea contului de capital social va puteti procura 2 stampile (una pentru dumneavoastra si una pentru contabil).
Din acest moment trebuie sa va cautati un contabil care sa va indrume catre achizitionarea registrelor si depunerea declaratiei 010 privind inregistrarea fiscala la ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala).
Pentru facturare puteti folosi programe de facturare online precum SmartBill, Facturis, EasyBill etc.

Daca acest articol v-a fost de folos, nu uitati sa-l distribuiti si prietenilor.

7 comentarii la “Infiintare Firma 2019 – SRL Asociat Unic”

  1. salut. foarte bun articolul.
    contractul de comodat trebuie la notar nu? cam cat costa?
    stii cumva pt un magazin online care nu are sediu ce alte documente trebuie, pt servicii la terti?
    ms

    1. Salut. Nu, contractul de comodat nu trebuie facut la notar. Pentru dosarul meu am folosit fix modelul de contract din articol.
      Legat de magazinul online nu-ti pot oferi prea multe informatii, sorry :/

    1. Eu le-am depus pe 20 Decembrie si termenul de eliberare a fost 27 Decembrie, dar nu prea are relevanta intrucat acest interval a cuprins 2 zile libere de weekend si 2 zile libere de Craciun. De obicei actele firmei se ridica la 3 zile de la depunere. Stadiul dosarului (implicit termenul de eliberare acte) se poate verifica pe site-ul ONRC la sectiunea Stadiu Dosar. Pentru verificare trebuie sa stiti doar numele firmei si judetul.

  2. Salut. Mulțumim pentru ghid. Confirm pașii întru totul. O singură observație am: eu nu am avut nevoie (m-am dus cu ea completată, dar mi-au refuzat-o) de declarația model 1 (respectiv „Declaratie pe raspundere proprie ca nu desfasurati activitate la sediu”), întrucât am ales să desfășor activitate „la terți”. În acest caz, trebuie completată declarația model 2 (https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-167.pdf), iar pe această declarație am bifat punctul 4.3.4., acolo unde am pus și codurile CAEN. Apoi, dacă societatea nou-înființată va avea angajați trebui bifat în anexa 1 privind înregistrarea fiscală și punctele 5, 7, 8 și 9 (la ultimele trei e bine să se aleagă „trimestrială”). În orice caz, ghidul explică foarte bine și mi-a fost util. Confirm și cuantumul taxelor: doar 133 lei + capital social. (dacă apelați la vreo firmă vă costă cel puțin 700 lei). Plăcut surprins și de rapiditatea ONRC: a doua zi după depunerea dosarului mi-a fost admisă cererea (inclusiv cu alocare CUI), iar a treia zi am luat actele. Încă o dată, mulțumim pentru ghid! :)

  3. Multmumesc ca ai împărtăsit toate aceste informatii. Pana acum totul a fost in regula cu depunerea documentelor.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *